جهنم گرماگیر است یا گرماده


پرسش: جهنم اگزوترم (گرماده) است یا آندوترم (گرماگیر)؟

این سوال یکی از اساتید شیمی دانشگاه واشینگتن از دانشجویانش بوده است. اکثر دانشجویان برای پاسخ خود به قانون بویل-ماریوت متوسل شده بودند که می گوید حجم مقدار معینی از یک گاز در دمای ثابت به طور معکوس با فشاری که بر آن گاز وارد می شود متناسب است یا به عبارت ساده تر در یک سیستم بسته حجم و فشار گاز ها با هم رابطه عکس دارند.

اما یکی از آنها چنین نوشت:

اول باید بفهمیم که حجم جهنم چگونه در اثر گذشت زمان تغییر می کند. برای این کار احتیاج به  تعداد ارواحی داریم که به جهنم فرستاده می شوند. گمان کنم همه قبول داشته باشیم که یک روح وقتی وارد جهنم شد آن را دوباره ترک نمی کند. پس روشن است که تعداد ارواحی که جهنم را ترک می کنند برابر است با صفر.

برای مشخص کردن تعداد ارواحی که به جهنم فرستاده می شوند، نگاهی به انواع و اقسام ادیان رایج در جهان می کنیم. بعضی از این ادیان می گویند اگر کسی از پیروان آن­ها نباشد به جهنم میرود. از آنجایی که بیشتر از یک مذهب چنین عقیده ای را ترویج می کند و هیچ کس به بیشتر از یک مذهب باور ندارد، میتوان استنباط کرد که همه­ی ارواح به جهنم فرستاده می شوند.

با در نظر گرفتن آمار تولد نوزادان و مرگ و میر مردم در جهان متوجه می شویم که تعداد ارواح در جهنم مرتب بشتر می شود. حالا می توانیم تغییر حجم در جهنم را بررسی کنیم. طبق قانون بویل-ماریوت باید تحت فشار ودمای ثابت با ورود هر روح به جهنم حجم آن افزایش یابد. اینجا دو موقعیت ممکن وجود دارد:

1- اگر جهنم آهسته تر از ورود ارواح به آن منبسط  شود، دما و فشار به تدریج بالا خواهد رفت تا جهنم منفجر شود.

2- اگر جهنم سریع تر از ورود ارواح به آن منبسط شود دما و فشار به تدریج پایین خواهد آمد تا جهنم یخ بزند.

اما راه حل نهایی را می توان در گفته ی هم کلاسی من ترزا یافت که می گوید: " مگر جهنم یخ بزند که با تو ازدواج کنم !"از آن جایی که تا امروز این افتخار نصیب من نشده است و احتمالا" هرگز نخواهد شد ، نظریه ی دوم اشتباه است و

جهنم هرگز یخ نخواهد زد و اگزوترم است.

این جواب نمره ی کامل را گرفت.

نظرات 2 + ارسال نظر
کانون وبلاگ نویسان فین شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:24 ق.ظ http://kwfin.blogfa.com/

سلام شما در کانون وبلاگ نویسان فین لینک شدید
منتظر مطالب خوب شما هستیم

کانون وبلاگ نویسان فین یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:47 ق.ظ http://kwfin.blogfa.com/

سلام ضمن تشکر از مطلب خوب و جالبتون
مطلب شما در کانون وبلاگ نویسان فین منتشر شد
منتظر مطالب خوب شما هستیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد